Page 48 - Ardahan Çalıştayı Sonuç Raporu
P. 48

GENEL DEĞERLENDİRME, GÖZLEM VE ÖNERİLER




                 Dünyanın  ekonomik  ve  ticari  açıdan  güç  merkezi,  Avrupa-Atlantik’ten,  Asya-Pasifiğe  doğru
          kaymaktadır. Dünya konjonktürüne yönelik 2030 ve 2050 projeksiyonları, başta Çin olmak üzere Asya
          kıtasının yükselişte olduğunu göstermektedir.

                 Türkiye ise jeo-coğrafi ve jeo-stratejik açıdan, dünya kıta çeperlerinin kesişim noktasında olup,
          jeostratejik  ve  jeoekonomik  açıdan  kritik  önemi  haiz  bir  ülkedir.    Nitekim  Ülkemiz,  tarih  boyunca,
          Akdeniz’i  Karadeniz’e;  Çin’den  başlayarak  Asya  ve  Kafkasya’yı  İstanbul  üzerinden  Avrupa’nın
          içlerine bağlayan bir köprü görevi görmektedir.

                 Asya’nın yükselişi tezi, Çin devlet başkanı, Xi Jinping’in 2013 yılında dile getirdiği küresel ölçekli
          Kuşak-Yol Projesi (Yeni İpek Yolu Projesi) ile farklı bir boyuta evirilmiştir. Küresel GSYİH’nın yüzde 55’ini
          ve  dünya  nüfusunun  yüzde  70’ini  kapsayan  proje  Kuzey,  Güney  ve  Orta  Kuşak  adı  verilen
          güzergahlardan, Çin’i, Avrupa’ya bağlamayı hedeflemektedir.
                 Türkiye’nin kilit konuma sahip olduğu Orta Kuşak Projesi, Yeni İpek Yolu İnisiyatifi açısından
          oldukça büyük role ve öneme sahiptir. Hattın bir ucunda Çin’e, diğer ucunda Marmaray üzerinden
          Avrupa’nın  ortalarına  uzandığı  görülmektedir.  Bu  durum  Londra’dan  Pekin’e  olan  güzergâhta
          Türkiye’nin  jeo-coğrafi  konumuna  uyumlu  bir  şekilde  ‘Doğu’  ile  ‘Batı’  arasında  bir  enerji  ve  lojistik
          koridoru haline geleceği anlamına da gelmektedir.

                 Bu  konjonktürde,  Ardahan  ili,  Türkiye’nin  Kafkasya  ve  Orta  Asya’ya  açılan  son  kapısı  olup
          Kafkasya ve Türkistan coğrafyasının da Avrupa Birliği’ne giriş noktasıdır. Ardahan ilinde biri Posof’ta
          Türkgözü Sınır Kapısı, diğeri Çıldır’da Aktaş Sınır Kapısı olmak üzere faal olarak çalışan iki sınır kapısı
          bulunmaktadır. Bu bağlamda Ardahan, iki adet aktif sınır kapısı ile serhat şehri olmasından kaynaklı
          olarak,  sınır  ticaretinin  gelişmesi  adına  büyük  potansiyeller  barındırmaktadır.  Öte  yandan  oturumda
          anlaşıldığı  üzere  il  sadece  bir  transit  geçiş  noktası  olup,  sınır  ticaretinin  hiçbir  imkanından
          faydalanamamaktadır. Buna bağlı olarak sınır kapılarında işlem hacmi son derece düşük olup sınır ili
          olmasının hiçbir avantajından faydalanılamamaktadır.

                 Bu  sorunsal  üzerine  kurgulanan  Ardahan’da  Sınır  ve  Sınır  Ticaretinin  İmkanları  başlıklı  masaya,
          bürokratlar,  yerel  yöneticiler,  kamu  kurumu  ve  özel  sektör  temsilcileri,  sivil  toplum,  oda  ve  meslek
          kuruluşu temsilcileri, kolluk ve güvenlik kuvvetleri, müteşebbisler, halk temsilcilerinin içinde yer aldığı
          28 kişi davet edilmiş ve 27 kişi iştirak etmiştir. Yukarıda genel hatlarıyla ifade edildiği şekliyle sorunlar
          ve bu sorunlara ilişkin çözüm önerileri tespit edilmiştir. Çalıştay süresince ve masa görüşmeleri esnasında
          sınır kapılarıyla ilgili öne çıkan en önemli sorunlara ilişkin görüşlerim aşağıdaki gibidir.

                 1-  İlde  sınır  ticareti  ile  ilgili  kurum,  kuruluş  ve  kişiler  arasında  işbirliği  ve  koordinasyon

                    eksikliği bulunmaktadır  Bu sorun; ancak kurumlar, sivil toplum örgütleri ve müteşebbislerin


                    ortak çabasıyla çözüme kavuşturulabilecek sorunlara  uygun çözümler getirilebilmesine engel

                    olmaktadır.  Bu  manada  sınır  ticaretinin  tarafları  arasında  işbirliği  ve  koordinasyon
                    geliştirilmelidir. Zannımca bununla ilgili bürokratından sivil toplum örgütü temsilcisine,








                    akademisyeninden  girişimcisine,  kamu  çalışanından  esnafına  kadar  sınır  kapılarıyla  alakalı
                    ilin farklı dinamiklerinin içinde yer aldığı bir Koordinasyon Kurulu oldukça faydalı olacaktır.
                 2-   Ardahan  ili  aktif  olarak  çalışan  iki  sınır  kapısıyla,  sınır  ticareti  noktasında  çok  büyük
                    potansiyeller barındırmasına rağmen, yalnızca bir transit geçit noktasıdır.  Bu anlamda bu
   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53