Page 67 - Ardahan Çalıştayı Sonuç Raporu
P. 67

MASADAN ÇIKARILAN SONUÇLAR



           SAYI              SORUNLAR                      MEVCUT DURUM VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ
                                                      Ücretli  öğretmenlik  meselesinin  çözülmesinin  ardından,
                                                      büyük oranda il dışından gelen, üç (3) yıllık zorunlu görev
                                                      süresini dolduran ve tecrübe kazanan öğretmenler tayin
                                                      isteyerek  şehirden  ayrılmaktadır.  Bu  husus,  öğrencilerin
                   Ardahan’da      görev      yapan öğretmenlerinin  çok  sık  değişmesine  yol  açmaktadır.
                   öğretmenler    zorunlu     görev  Eğitim ile ilgili çözülmesi elzem olan sorunların en başında
                   süreleri   dolar   dolmaz   tayin  bu  gerçek  gelmektedir.  Bu  sorunun  çözümüne  yönelik
             1
                   istemekte/olmakta  ve  öğrenciler  olarak  katılımcılardan  gelen  öneriler  arasında  geliştirme
                   çok  sık  öğretmen  değişimine  ödeneği/geliştirme  tazminatı  başlığı  öne  çıkmaktadır.
                   maruz kalmaktadırlar.              Öğretmenlik  mesleğini  cazibeli  hale  getirecek  adımların
                                                      atılması  gerekmekte  olup,  Ardahan  gibi  bölgesel
                                                      gelişmişlik düzeyi görece düşük olan illerde görev yapan
                                                      öğretmenlere maaşlarına ek olarak geliştirme ödeneği ya
                                                      da tazminatı ödemesi yapılması gerekmektedir.
                                                      Lise Giriş Sınavı (LGS)’nda Ardahan ilinin performansına
                                                      son  on  yıllık  perspektifle  bakıldığında,  2013  yılında  ilin
                                                      Türkiye  genelindeki  başarı  sıralamasında  79.sırada  yer
                                                      aldığı  görülmektedir.  2018  ve  2019  yıllarında  da  puan
                                                      ortalaması  olarak  500  üzerinden  288  ortalama  ile  yine
                                                      79.sırada  yer  aldığı  tespit  edilmiştir.  Yükseköğretim
                                                      Kurumları  Sınavı  (YKS)’nda  da  benzer  bir  tablonun
                                                      karşımıza çıktığına şahit olmaktayız. Yaklaşık 20 yıl önceki
                                                      (2003) üniversite sınavında 80.sırada yer alan Ardahan’ın
                                                      2018  yılında  da  aynı  sırada  olduğu  ve  son  gerçekleşen
                                                      sınavda  da  ülke  ortalaması  ile  yaklaşık  100  bin  kişilik
                                                      başarı  sıralaması  farkı  ile  79.olduğu  tespit  edilmiştir.
                                                      Ardahan’ın eğitim ile ilgili en önemli sorunlarından birisi
                                                      olan  bu  hususun,  diğer  sıralanan  sorunlarla  ve  çözüm
                   Ardahan,      ülke     genelinde   önerileri ile doğrudan ilişkisi söz konusudur. Katılımcılar,
                   gerçekleştirilen  sınavlarda  (LGS
             2                                        bu önemli sorunun çözümüne yönelik olarak yıllardır fikir
                   ve YKS) uzunca bir müddettir son   yürütüldüğünü ancak bir türlü ilerleme sağlanamadığını
                   sıralarda yer almaktadır.
                                                      ifade  etmişlerdir.  Katılımcılar;  öğretmenlerin  çok  sık
                                                      değişmesinin,  başarılı  öğrencilerin  il  dışındaki  liselere
                                                      giderek  oralarda  üniversite  sınavlarına  girmelerinin,
                                                      velilerin  bu  konudaki  bilinç  düzeylerinin  ülke  geneline
                                                      kıyasla  biraz  düşük  kalmasının,  öğrencilerin  lisede
                                                      yeteneklerinin  farkında  olarak  bölüm/alan  tercihi
                                                      yapmamalarının, okullarda verilen ek derslerin istenilen
                                                      başarı düzeyini getirememesinin ve köylerde ikamet eden
                                                      öğrencilerin taşımalı sistemden dolayı bu kurslara gerekli
                                                      düzeyde  ve  kalitede  katılım  sağlayamamalarının  bu
                                                      soruna yol açtığını dile getirmişlerdir.
                                                      Sınıf başına ortalama 12 öğrencinin düştüğü göz önünde
                                                      bulundurulduğunda  fiziki  koşulların  büyük  oranda  iyi
                                                      olduğu,  ancak  materyal  ve  etkinlik  anlamında  batıdaki
   62   63   64   65   66   67   68   69   70   71   72