Page 67 - Ardahan Çalıştayı Sonuç Raporu
P. 67
MASADAN ÇIKARILAN SONUÇLAR
SAYI SORUNLAR MEVCUT DURUM VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ
Ücretli öğretmenlik meselesinin çözülmesinin ardından,
büyük oranda il dışından gelen, üç (3) yıllık zorunlu görev
süresini dolduran ve tecrübe kazanan öğretmenler tayin
isteyerek şehirden ayrılmaktadır. Bu husus, öğrencilerin
Ardahan’da görev yapan öğretmenlerinin çok sık değişmesine yol açmaktadır.
öğretmenler zorunlu görev Eğitim ile ilgili çözülmesi elzem olan sorunların en başında
süreleri dolar dolmaz tayin bu gerçek gelmektedir. Bu sorunun çözümüne yönelik
1
istemekte/olmakta ve öğrenciler olarak katılımcılardan gelen öneriler arasında geliştirme
çok sık öğretmen değişimine ödeneği/geliştirme tazminatı başlığı öne çıkmaktadır.
maruz kalmaktadırlar. Öğretmenlik mesleğini cazibeli hale getirecek adımların
atılması gerekmekte olup, Ardahan gibi bölgesel
gelişmişlik düzeyi görece düşük olan illerde görev yapan
öğretmenlere maaşlarına ek olarak geliştirme ödeneği ya
da tazminatı ödemesi yapılması gerekmektedir.
Lise Giriş Sınavı (LGS)’nda Ardahan ilinin performansına
son on yıllık perspektifle bakıldığında, 2013 yılında ilin
Türkiye genelindeki başarı sıralamasında 79.sırada yer
aldığı görülmektedir. 2018 ve 2019 yıllarında da puan
ortalaması olarak 500 üzerinden 288 ortalama ile yine
79.sırada yer aldığı tespit edilmiştir. Yükseköğretim
Kurumları Sınavı (YKS)’nda da benzer bir tablonun
karşımıza çıktığına şahit olmaktayız. Yaklaşık 20 yıl önceki
(2003) üniversite sınavında 80.sırada yer alan Ardahan’ın
2018 yılında da aynı sırada olduğu ve son gerçekleşen
sınavda da ülke ortalaması ile yaklaşık 100 bin kişilik
başarı sıralaması farkı ile 79.olduğu tespit edilmiştir.
Ardahan’ın eğitim ile ilgili en önemli sorunlarından birisi
olan bu hususun, diğer sıralanan sorunlarla ve çözüm
Ardahan, ülke genelinde önerileri ile doğrudan ilişkisi söz konusudur. Katılımcılar,
gerçekleştirilen sınavlarda (LGS
2 bu önemli sorunun çözümüne yönelik olarak yıllardır fikir
ve YKS) uzunca bir müddettir son yürütüldüğünü ancak bir türlü ilerleme sağlanamadığını
sıralarda yer almaktadır.
ifade etmişlerdir. Katılımcılar; öğretmenlerin çok sık
değişmesinin, başarılı öğrencilerin il dışındaki liselere
giderek oralarda üniversite sınavlarına girmelerinin,
velilerin bu konudaki bilinç düzeylerinin ülke geneline
kıyasla biraz düşük kalmasının, öğrencilerin lisede
yeteneklerinin farkında olarak bölüm/alan tercihi
yapmamalarının, okullarda verilen ek derslerin istenilen
başarı düzeyini getirememesinin ve köylerde ikamet eden
öğrencilerin taşımalı sistemden dolayı bu kurslara gerekli
düzeyde ve kalitede katılım sağlayamamalarının bu
soruna yol açtığını dile getirmişlerdir.
Sınıf başına ortalama 12 öğrencinin düştüğü göz önünde
bulundurulduğunda fiziki koşulların büyük oranda iyi
olduğu, ancak materyal ve etkinlik anlamında batıdaki